wtorek, 10 stycznia 2023

Córka nazisty, Max Czornyj


 

Greta Rott cierpi na alzheimera i zaniki pamięci, od wielu lat uczęszcza na terapię. Uważa, że jest złym człowiekiem, że jako córka nazisty odziedziczyła gen zła. Dręczą ja wyrzuty sumienia, bardzo cierpi, ciągle wspomina czasy, kiedy żyła z ojcem - oficerem SS w obozie KL Lublin. Czasami fakt, że traci świadomość i wszystko zapomina, stanowi dla niej błogosławieństwo…

Szansą na poprawienie stanu pamięci jest dziennik pisany przez Annę, która była w tym samym czasie więźniarką obozu. Greta przypomina sobie różne fakty z przeszłości, analizuje je, a my dzięki temu poznajemy okrucieństwo obozowego życia, bezwzględność nazistów, straszne epizody II wojny światowej. Drastyczne sceny, namacalne wręcz cierpienie, zrozumiała trauma głównej bohaterki długo nie pozwalają zapomnieć o powieści.

O książce można powiedzieć dużo – jest piękna, mądra, ale i smutna. Szybko się czyta, a zakończenie zaskoczy wielu czytelników. Gorąco polecam!

6 komentarzy:

  1. Przyznam, że ten temat jest dla mnie bardzo trudny i raczej nie sięgnę po tę książkę. Myślę jednak, że dobrze, że takie historie są spisywane i zachowywane w pamięci....Patrycja

    OdpowiedzUsuń
  2. Oj ja to się nie nadaje do takich książek, za bardzo je przeżywam

    OdpowiedzUsuń
  3. Czytałam inne książki tego autora. Mocne. Po tę też chętnie sięgnę, pomimo trudnej tematyki.

    OdpowiedzUsuń
  4. Taka wrażliwa osoba jak ja nie wiem czy bym za mocno nie przeżyła tej historii.

    OdpowiedzUsuń
  5. Znam tego autora jako twórcę kryminałów - dosyć drastycznych.... Jestem bardzo ciekawa, jak podszedł do takiego trudnego tematu...mnie zachęciłaś na pewno...

    OdpowiedzUsuń
  6. Trudny, bolesny, ale bardzo interesujący temat

    OdpowiedzUsuń

Do końca moich dni, Anna Rybakiewicz

  Historia pełna niezwykłej siły i determinacji. Powieść przedstawia losy Apolonii Dobkowskiej, której życie nagle wywraca się do góry nogam...